Židovský denník Haaretz publikoval pred niekoľkými dňami článok o novom archeologickom náleze, ktorý podkopáva tvrdenia Jehovových svedkov o zničení Jeruzalemu v roku 607 pred n. l. Viac sa dočítate v článku nižšie.
Jehovovi svedkovia ako organizácia striktne odmietajú archeologické a historické dôkazy o zničení Jeruzalemu v roku 587/586. Dôvodom je pád ich ústrednej náuky o roku 1914 a časoch pohanov. Napriek mnohým dôkazom, na ktoré sme upozornili v sérii článkov v minulosti (odkaz tu), pred pár dňami židovský denník Haaretz a ďalšie denníky po celom svete upozornili na nové archeologické objavy potvrdzujúce doterajšie názory učencov. Archeológovia odhalili verejnosti správu o nálezoch v Jeruzaleme vo vrstve datovanej do roku zničenia Jeruzalema (587/586 pred n. l.) kráľom Nebukadnezarom (Nabuchodonozorom). Medzinárodný tím na čele s Univerzitou v Severnej Karolíne (University of North Carolina) našiel zlato-strieborný artefakt, fragmenty keramiky, popol a skýtske šípy (1). Popol spolu so vzácnym šperkom a šípmi svedčia o násilnom útoku. V súvislosti so zničením Jeruzalema Babylončanmi ide o významné archeologické nálezy.
Vyjadrenia odborníkov
Dr. Radi Lewis, odborný asistent na Ashkelon Academic College sa pre denník Haaretz vyjadril:
„V múroch Jeruzalema sa nikdy predtým nenašli žiadne dôkazy o tomto druhu bohatstva hmotnej kultúry.”
Dlhú dobu archeológovia nevedeli nájsť priame dôkazy o zničení Jeruzalemu v 586/587 pred n. l. To sa zmenilo v roku 2017, keď objavili stopy po požiari vo vnútri kamenných budov na južnom úpätí Chrámovej hory v lokalite Dávidovho mesta (City of David). Nové dôkazy prišli v roku 2019. Prof. Shimon Gibson o týchto nálezoch napísal:
“Tento dôkaz poukazuje na historické dobytie mesta Babylončanmi, pretože jediné zničenie takýchto rozmerov, ktoré v tomto období v Jeruzaleme bolo, je dobytie 587/586 pred Kristom.”
O ďalších dôkazoch potvrdzujúcich správnosť datovania zničenia Jeruzalema v rokoch 587/586 sme sa zmienili v minulosti v článkoch na túto tému. Vedecké metódy zhodne potvrdili, že zničenie nastalo v rovnakom období a postihlo viacero miest. Uvádzame niekoľko citátov:
Profesor Israel Finkelstein, archeológ a profesor na Univerzite Tel Aviv:
,,Dôkazy z archeológie, ktoré potvrdzujú zničenie kráľovstva v roku 586 pochádzajú z Jeruzalema, Lachiša, Tell Beit Mirsim a iných miest…V roku 587 pred n. l. pritiahol Nebukadnezar so svojim mocným vojskom a obliehal Jeruzalem. Znamenalo to začiatok konca. Babylonské vojska plienili vidiek a odľahlé judské mestá podľahli jedno za druhým nepriateľovi. O posledných rokoch južného kráľovstva svedčia jasné archeologické dáta z takmer každého náleziska z neskorého kráľovského obdobia, ktoré sa v Judsku vykopalo: z Beeršebského údolia, zo Šefelu a judskej vysočiny. V pevnosti v Arda, v centre judskej moci a vojenských operácií na juhu, sa v ruinách archeologických vrstiev z doby zničenia mesta našla ostraka, na ktorú niekto horúčkovito napísal rozkazy týkajúce sa presunu vojakov a dopravy zásob potravín. Keď čítame ostraky nájdene v troskách poslednej mestskej brány v Lakíši v Šefele, chytá nás z tohto svedectva s posledných chvíľach judskej nezávislosti hrôza.“ FINKELSTEIN, Israel – SILBERMAN, Neil, Asher : Objevování Bible. Svatá Písma Izraele ve světle moderní archeologie. Praha: Vyšehrad, 2010, s. 261
Emeritný profesor Hans Magnus Barstad, hebraista a odborník na starozákonné štúdie z Edinburskej univerzity:
“Archeologické nálezy z takých miest ako sú Jeruzalem, Tel Beit-Mirsim, Bét-Šemeš, Lachish a Ramat Rahel ukazujú jasné stopy ničenia, ktoré spôsobili ťaženia Nebukadnezara na západe…Medzi ďalšie miesta v okolí Jeruzalema, ktoré sú svedkami pokračujúcej okupácie v rokoch po roku 586 pred Kr., je Tell en-Nasbeh, tradične identifikovaný s biblickou Micpou” BARSTAD, M., Hans: History and the Hebrew Bible. Studies in Ancient Israelite and Ancient Near Eastern Historiography. Tubingen : Mohr Siebeck, 2008, s. 112-113
Prof. Oded Lipschits, archeológ a profesor na Univerzite Tel Aviv; napísal knihu o vzostupe a páde Jeruzalema, kde sa v niekoľkých kapitolách venuje problematike zničenia Judska a Jeruzalema Babylončanmi. Zatiaľ čo severné časti Izraela neboli ovplyvnené babylonskou inváziou, juh bol v roku 587/586 násilne zničení:
“Jeruzalem bol zničený rovnako ako pohraničné mestá na západ kráľovstva, a v dôsledku toho došlo k postupnému kolapsu pohraničných oblastí v južných a východných oblastiach Judska.” LIPSCHITS, Oded: The Fall and Rise of Jerusalem.Winona Lake – Indiana : Eisenbrauns, 2005, s. 190
Dávame našim čitateľom do pozornosti tieto citáty, pretože vedúci zbor Jehovových svedkov takéto informácie vo svojich publikáciach ani na stránke jw.org účelovo nepublikuje. Svedkovia sú tak “chránení” pred dôkazmi, ktoré by vniesli do ich viery pochybnosti.
Následky pádu učenia o roku 1914
Učenie o zničení Jeruzalema v roku 607 pred n.l. a následne koniec časov pohanov v roku 1914 je náuka, ktorá dlhodobo odporuje faktom a logickým záverom. Nové archeologické nálezy len potvrdili dlhoročne známu nesprávnosť svedkovskej interpretácie historických a biblických udalostí. Pre Jehovových svedkov má pád náuky o roku 1914 fatálne dôsledky. Uvádzame niektoré z nich:
- Vedúci zbor a študijne oddelenie úmyselne a dlhodobo prekrúcali a dezinterpetovali historické a odborné fakty v prospech svojho výkladu napriek evidentným dôkazom, ktoré odporovali ich záverom
- Charles Taze Russell sa mýlil a ako väčšina apokalyptikov a milenaristov svojej doby oklamal mnohých vlastným výkladom biblických proroctiev
- Ježiš nezačal v roku 1914 vládnuť
- Vedúci zbor nebol vyvolení Kristom v roku 1919, pretože sa neodohrala žiadna Kristova prehliadka
- Posledné dni nezačali v roku 1914 a Satan nebol zvrhnutý na Zem
- Všetky tvrdenia o blízkosti konca boli falošnými predpoveďami
- Jehovovi svedkovia boli počas celej svojej existencie klamaní
Po zvážení vyššie uvedených následkov, ku ktorým by viedlo prijatie nesprávnosti učenia o rokoch 607 a 1914 je pochopiteľné, prečo sa vedúci zbor stoj čo stoj drží svojho výkladu a vedie krížovú výpravu vo vlastných radoch proti tým, ktorí jeho výklad spochybňujú. Priznanie, že sa organizácia tak dlho a veľmi mýlila, by malo fatálne následky.
Poznámky:
(1) Skýtske šípy bežne používali v 6 a 7 stor. popri iných národoch aj Babylončania.
Zdroje:
- https://www.haaretz.com/archaeology/.premium-rare-jewel-found-on-mt-zion-reveals-babylonian-destruction-of-jerusalem-1.7658563
- https://edition.cnn.com/travel/article/jerusalem-mount-zion-babylonian-conquest-evidence-intl-scli/index.html
- https://www.unilad.co.uk/life/researchers-find-more-evidence-key-part-of-the-bible-actually-happened/
- https://www.iflscience.com/editors-blog/rare-jewellery-and-items-found-on-mount-zion-reveal-babylonian-destruction-of-jerusalem/
- https://www.eurekalert.org/pub_releases/2019-08/uonc-eot080819.php
Jehovovi svedkovia ako jediná skupina na svete verí že Jeruzalem bol zničený v roku 607 p.n.l.
To je naozaj silná viera ?
Netreba zabúdať možno na to že Nabuchonodozor navštívil Judsko a celu oblasť aj 3 x
Smerom svojho ťaženia do Egypta keď bol Vazalský babylónsky správca Izraelčan Gedaljah zavraždený Jeremias 41:18 = tiež 42: a 43 kapitola = 3. Výpad Nabuchonodozora smerujúci zo severovýchodu na juh do Egypta – Tachpanchesa
To čo zostalo po 1. Odvedení kráľovských židov pred rokom 607 pnl
2. zničenie chrámu a časti Jeruzalema po vzbure vazalskeho Izraelského kniežaťa Cedekaha
[ Biblia neuvádza rozsah zničenia mesta] uvádza že väčšina z Izraela je vzatá do vyhnanstva a uvádza že sú ponechaný v krajine časť obyvateľstva vratane Jeremiasa – teda uplne mesto nebolo vyplienené – iba jeho najvýznamnejšia časť = chrám a zrejme aj iné strategické mesta = nie celé mesto
Po zavraždení Gedaljaha a zavlečení Jeremiasa do Egypta Nezostal v nozdrach Nabuchonodozora priestor pre láskavý dych a pokojne mohol mesto vyhladiť uplne – to však už však Biblia nespomína
Pretože odstránenie Cedekiaha = zloz korunu kým nepríde Ten ktorému to patrí mal byt dátum ku ktorému sa dopracujeme od uvoľnenia Židov na konci 70 rokov od vyjdenia Slova aby bol obnovený Jeruzalem slovom Cyra Veľkého v roku 537 pnl
Tak toto teologicke tvrdenie o odstraneni Cedekijaha mne vobec nesedi. Totiz rodova linia Jezisa Krista isla cez Sealtiela, nie cez Cedekijaha. Babylonsky kral totiz pobil Cedekijahovych synov pred jeho ocami. Cedekijah bol dosadeny Babyloncanmi, takze povedat, ze sedel na Davidovom trone je ako povedat, ze babkovo dosadeny vladca podrobeneho a dobyteho naroda je vlastne pokracovatelom tradicie kralov danej krajiny. No a na tomto zaklade a podobnych dalsich budeme v 21 stotoci vylucovat ludi z cirkvi a vyzadovat, aby sa s nimi nerozpravala ani vlastna rodina.